2023-08-23 14:48:55

Spetsialistist juhiks Google moodi

27.04.2021

Spetsialistist juhiks Google moodi

Paljudel suurepärastel spetsialistidel avaneb aja jooksul võimalus teha ettevõttes karjääri ja haarata juhi tiitel. Siinkohal aga ei pöörata tihtipeale piisavalt tähelepanu sellele, et oskused, mis aitasid spetsialistil olla oma töös väga hea, ei ole need oskused, mida töötaja uues rollis olles esmajoones vajaks ja kasutaks.

Ettevõtluse uudiseid kajastava portaali Inc.com andmetel võttis maailma üks suurimaid ettevõtteid Google oma südameasjaks uurida lähemalt, kuidas saaksid nad oma alustavaid juhte paremini toetada ning milliseid oskusi ja lähenemisi neile juurde õpetada. Selle tulemusel sündis projekt „Oxygen“, mille raames analüüsiti mitmete aastate jooksul rohkem kui 10 000 juhi tegevusi ning sellest tulenevalt selgusid efektiivse juhi saladused.
Siin on 6 põhioskust, mida Google oma alustavate juhtide puhul treenib.

1. Mõtteviis ja väärtused

Toetudes Stanfordi Ülikooli psühholoogia professori Carol Dweck’i uurimusele, julgustab Google oma juhte arendama endas arengu ja kasvu mõtteviisi. Just pidev õpihimu ja endale väljakutsete esitamine tõstab pikapeale juhtide tulemuslikkust.

Lisaks on väga oluline alustaval juhil vaadata ka sügavale enda sisse ja mõista, millised on tema enda väärtused. Just nende kaudu saab ta oma tööd paremini mõtestada ja keerulisemate väljakutsetega edukamalt toime tulla.

2. Emotsionaalne intelligentsus

Juht juhib inimesi, seega on loomulik, et lisaks numbritele tuleb tegeleda ka emotsioonidega – töötajate tujude, murede ja rõõmudega. Selleks aga, et osata panna tähele, tulla toime ja õppida ka teiste inimeste emotsioone juhtima, peab alustav juht eelkõige oskama märgata ja mõista enda tundeid.

Just selline enda teadvustamine aitab juhil teha paremaid otsuseid, suhelda paremini teistega ning olla töötajate jaoks n-ö oma.

3. Julgus avaneda ning jagada

Spetsialistist juhiks saamise teekond ei ole kohe kindlasti pikk sirge tee, mida mööda rahulikult kulgeda. Erinevad takistused ja ootamatused võivad tekitada pikapeale pahameelt, seepärast pööratakse sellele Google’i alustavate juhtide väljaõppe programmis ka suurt tähelepanu.

Oluline on jagada teiste juhtidega kogemusi ning julgeda küsida abi ja soovitusi. See aitab alustaval juhil tunda, et ta ei ole kogu selles virrvarris üksi. Olla haavatav ja aus, on täiesti normaalne.

4. Coachimine

Projekti „Oxygen“ käigus selgus, et efektiivse juhi kõige olulisemaks omaduseks on oskus olla hea coach. Google on head coachimist defineerinud nii:

• Konkreetne ja õigeaegne tagasiside andmine.
• Ka ebameeldiva tagasiside jagamine hoolival viisil.
• Oskus jõuda suhtlemispartneriga „ühele lainele“.
• Empaatilise ja „aktiivse“ kuulamise ning n-ö täielikult kohal olemise praktiseerimine.
• Enda ja töötaja arusaamade mõistmine.
• Avatud küsimuste küsimine

5. Tagasiside jagamine

Juhtide sõnadel on võime tõsta teisi lendu või neid hävitada. Just seepärast peab Google väga oluliseks seda, kuidas juhid tagasisidet jagavad.

Nende retsept on olla tagasiside jagamisel järjepidev ja erapooletu, tasakaalustada positiivset (motiveerivat) ja negatiivset (arengule suunatud) tagasisidet, olla ehe ning tuua välja töötajate arenemiskohti konkreetsel, kuid hoolival viisil.

6. Otsuste langetamine

Selleks, et töötajate keskel ei leviks arusaam, et kõiki otsuseid langetatakse tagatubades, on väga oluline kaasata töötajaid lahenduse leidmise protsessi. Selleks on hea põrgatada omavahel mõtteid, vaielda ning hiljem mõtestada enda jaoks saadud info lahti.

Ühelt poolt aitab see vastu võtta paremaid ja rohkem kaalutud otsuseid, kuid samas on nii ka kõik töötajad juba otsuste langetamisel muudatustest teadlikud ja seeläbi ka uutele ideedele vastuvõtlikumad.

New York Times’i avaldatud artiklis on Google lisaks jaganud, et pärast treeningprogrammi pakkumist kasvas juhtide tulemuslikkus lausa 75%. Seega tundub, et need on teemad, millele tasub kindlasti ka enda ettevõttes tähelepanu pöörata.

Loe ka: 13 inimtüüpi, keda kohtad igas meeskonnas ja kuidas nendega toime tulla