2023-08-23 14:48:55

4 ohumärki, et töötaja on läbi põlemas

30.10.2019

4 ohumärki, et töötaja on läbi põlemas

Öeldakse, et töötajad on ettevõtte kõige väärtuslikum vara ja nende heaolu eest tuleb hoolt kanda. Kui neid ei oleks, kes siis viiks ellu ettevõtte asutajate unistusi? Hiljuti Palgainfo Agentuuri ja CVKeskus.ee poolt korraldatud tööturu-uuringust joonistus välja, et tööl esinevatest häirivatest olukordades on ühed sagedasemad liigse töökoormusega kaasnev stress ja tööga kaasnev närvilisus. Näib, et paljud töövõtjad tunnetavad, et on oma töömuredega üksinda või hoopiski tööst tüdinud.

Ühe hea ja eduka ettevõtte saladus peitub motiveeritud ja produktiivses meeskonnas. Tasub meeles pidada, et õnnetu või rahulolematu töötaja ei suuda pakkuda ettevõttele suurepäraseid tulemusi. Seetõttu on oluline märgata võimalikult varakult, kui mõnda töökaaslast hakkavad vaevama läbipõlemiseni viivad ilmingud.

Kuidas tulla toime nelja peamise märgiga, mis viitavad läbipõlemisele?
1. Ükskõiksus
Kaasatus ja meeskonda ühtekuulumine on oluline iga töötaja jaoks. Kui töötajal tekib ükskõiksus tööl toimuva vastu, on tegemist suure ohumärgiga. Ükskõiksus võib olla tekkinud pikaajalisest stressist ja kuna töötaja taluvuse piir on märkamatult ületatud, võib see peagi viia ka läbipõlemiseni.

Siinkohal on oluline mõista, et asi ei ole selles, et läbipõlenud töötajad ei hooli ettevõttest – vastupidi – nad on hoolinud pikemat aega nii palju, et nende energiapaagid on lihtsalt tühjaks saanud. Kui märkad kedagi enda kolleegidest, kes varem on olnud alati valmis kõigega kaasa tulema ja pakkus entusiastlikult uusi mõtteid välja, kuid nüüd hoiab pigem omaette, võib ta vajada Sinult abi ja tähelepanu.
2. Kurnatus
On täiesti loogiline, et pikad tööpäevad, pidevad ületunnid ja sagedased viimase hetke erakorralised olukorrad tööl väsitavad lõpuks ära ning see hakkab häirima nii eraelu kui ka töökvaliteeti. Kui märkad, et töötaja on nii emotsionaalselt, vaimselt kui ka füüsiliselt kurnatud, on asi juba vägagi tõsine.

Püüa tähele panna esimesi märke, et miski liigub vales suunas – töötaja võib tunduda tihtipeale justkui omas maailmas viibivat, tihti unustab, mida on lubanud, teeb vigu, mida varem poleks kunagi teinud ja magamatuse tõttu jõuab hommikuti tööle eriti närtsinud olekus. Samuti võib ta kurta, et keha on valulik, teda vaevab pidev peavalu ja võivad esineda lausa ka hingamisraskused.
3. Sagedasem töölt eemalolek
Kuna väsimus ja kurnatus mõjub ajapikku rängalt kogu kehale ja inimese tervisele, hakkab töötaja viibima aina tihedamini külmetushaiguste ja muude tervisehädade tõttu haiguslehel. Samuti võib töölt eemaloleku põhjuseks olla liiga suureks paisunud stress, suutmatus või tahtmatus üldse enam oma tööd teha või ülemuse ja teiste kolleegidega suhelda. Kui haiguslehtede arv muudkui paisub, tasub seda tähele panna ja luua töötajale võimalusi ja aega taastumiseks.
4. Kõik on valesti
Kas Sul meenub kohe esimese hooga mõni töökaaslane, kelle jaoks ei ole kunagi ükski mõte piisavalt hea, kõik ühisüritused mõttetud või ettevõte arengud vales suunas? Tihtipeale on nad tundlikud ka paljude teemade osas ja võivad üllatada kõiki oma ülimalt emotsionaalsete väljaütlemistega täiesti ootamatul hetkel.

Kuna selliste töökaaslaste närvid on maksimaalselt pingul erinevate stressorite tõttu ja nad ei oska olukorda kuidagi parandada, tasub leida aega ja nendega üks-ühele suhelda. Samuti on vajalik ettevaatlikult, kuid kindlameelselt soovitada pöörduda abi saamiseks mõne erialaarsti poole.

Kuidas töötaja läbipõlemist ennetada?

•  Märka, kui töötaja teeb head tööd ja täna teda selle eest.
•  Vaadake koos üle tema töökoormus, et töö- ja eraelu oleks tasakaalus.
•  Jälgi, et töötaja kasutaks ettenähtud puhkust ja ei peaks sel ajal tegelema tööasjadega.
•  Paku võimalusel kas või aeg-ajalt paindlikkust töötegemise koha ja aja suhtes.
•  Jaga tagasisidet ja ära hoia töötajat ebavajalikus infosulus.
•  Rakenda tema tugevaid külgi ja paku talle vastavaid väljakutseid, kus ta saaks särada.
•  Ole valmis asju muutma, kui vana süsteem enam ei toimi.
•  Pööra tähelepanu juhtimiskvaliteedile ja küsi töötajatelt tagasisidet.
• Suuna töötajat stressi ja läbipõlemisega seotud infoni, et ta oskaks ka ise enda juures varajasi ilminguid märgata ning nendega tegeleda.