AvalehtKarjääriabi Artiklite arhiiv Töö või elu - kas peab valima?
 

Töö või elu - kas peab valima?

Töö mängib kaasaegse naise elus tohutu suurt osa - ja see on loomulik. Ebaloomulik on see aga siis, kui töö hakkab elu asendama. Loo lõpust leiate testi, et jõuda järeldusele, kuidas on lugu teiega: kas töö valitseb teid või teie teda?

"Mänedžeri sündroom"

Varem arvati, et vaid mehel on kalduvus sukelduda karjääritegemisse, teostada oma grandioosseid äriplaane, olla ametis 18 tundi ööpäevas, seda veel ilma puhkepäevadeta, jätta viis aastat järjest puhkus välja võtmata, sonida öösiti dollari ja euro kursist. Peale selle keset töiseid muresid unustada ära nii pulma-aastapäev kui ka vajadus täita abielukohustusi.

Tänaseks on kätte jõudnud ajad, mil ka naised on aktiivselt lülitunud karjääritegemisse - seejuures niisuguse hasardiga, et psühholoogidele ja sotsioloogidele on selgeks saanud: 'mänedžeri sündroom' pole mitte 'meeste haigus', vaid üldinimlik probleem.

Kui naine avastas, et äri ja karjäär on tema jaoks huvitav, perspektiivne, kaasahaarav, siis sööstis ta pea ees sellesse ning lõhkus igaveseks ühiskondlikud stereotüübid meeste ja naiste rollidest. Ega selles midagi halba ei ole: stereotüübid ongi ju selleks, et neid purustada. Hullem on, kui 'karjerist', liikudes üles mööda ametiredelit, purustab oma juba olemasoleva - üldiselt mitte sugugi halva elu: lahutab mehest ega märkagi, kuidas lapsed suureks kasvavad või unustab perekonna hoopiski luua.

Kuidas üle saada 'mänedžeri sündroomist' ( või kuidas seda vähemalt pehmendada)?

* Ärge tooge tööd koju. * Lülitage õhtul telefon välja. *Ärge arutage kodus tööasju (ei kurtmiseks ega plaanide ehitamiseks) - olgu need teemad tabu. * Tundke huvi lähedaste tegemiste vastu - nende jutud viivad teid töömõtetest eemale. * Kodus ei peaks arvutit olema, vastasel korral ei suuda te end ohjeldada: istute selle taha paariks minutiks, et üht-teist kontrollida - ning tõusete alles pärast südaööd. * Tingimata tuleks enne magamaheitmist jalutada kallimaga teineteise ümber kinni hoides, rääkides armastusest ning suudeldes. Tehke sellest traditsioon.

Millest koosneb rahulolu

Et töösse mitte uppuda, ammutage innustust teistest allikatest. Mis võib siis toita meie hinge, fantaasiat, enesetunnet?

* Ilu. Elus on nii vähe sellist, mis meisse rohkem optimismi sisendaks kui meie individuaalne ettekujutus ilust. Ühele tunduvad ilusad mürkkollased tapeedid, teise jaoks pole kaunimat päikesest põlenud stepist, kolmas on aga valmis tundide kaupa imetlema oma kaunist koerakest. Tehke kõik selleks, et elada kaunis kohas, näha iga päev ilusaid asju, süüa ilusatest nõudest maitsekalt kaunistatud toitu jne.

* Lugemine. Huvitava raamatu , lemmikajakirja või pärsia kasside kasvatamise õpetuse lugemine võib pakkuda suurt rahulolu - kui mitte lugeda pealiskaudselt, vaid anduda sellele täielikult, tundideks. Loomulikult on seda raske teoks teha, kuid püüdke üks mõnus hetk teisega ühendada. Tehke endale näiteks aroomivann, võtke kaasa lemmiklugemine ning ärge olge kahe tunni jooksul kellegi jaoks kättesaadav.

* Loodus. Loodusesse (parki, metsa, suvilasse) minek- see on omalaadne atavism - ajutine tagasipöördumine ürgsesse seisundisse, mis annab meile jõudu ning positiivset energiat.

* Mõtted esivanematest. Koostage oma sugupuu, võimalikult üksikasjalikult, uurige oma põlvnemist. Psühholoogid kinnitavad, et inimesed, kes tunnevad oma juuri, seisavad kindlamini maa peal. Kui aga avastate oma esivanemate seas edukaid inimesi (rikkaid ettevõtjaid, andekaid loomeinimesi jne), siis aitab see tõsta enesehinnangut, vahel aga avastada endas uusi andeid. Võimalik, et keegi teie esivanemaist oli kunstnik -võtke pintsel kätte: pole välistatud, et teilgi on seni avastamata maalimisanne.

* Hubasus. Seda võib kõikjal luua: kodus, aias, garaažis, tööl. Korraldage nii, et kõik kohad, kus te viibite, oleksid teie jaoks õdusad, sisaldaksid palju meeldivaid pisiasju ning oleksid turvalised.

* Heategevus. Meil kõigil on vajadus aidata ja kaitsta. Ning kui meil mingilgi määral õnnestub seda vajadust realiseerida, siis tunneme sellest rohkem rõõmu kui saamisest.

* Pühad. Iga inimese elus peavad need olema, ning pühitseda tuleb neid just nii, nagu hing ihkab. Kui on tahtmine oma sünnipäeval langevarjuga hüpata, siis tuleb seda teha. Uut aastat tahaks vastu võtta Aafrikas - sõitke. Ärge unustage, et pühad on siis, kui süda hõiskab rõõmust, mitte aga siis, kui neid peetakse traditsiooniliste reeglite järgi, kuid ilma sädemeta hinges. Kui tavapärased kalendritähtajad on ära tüüdanud, mõelge välja oma isiklikud pühad (oma tulevasega kohtamise päev; öö, mil laps sai alguse jne) ning tähistage neid.

* Sõprus. Vaba aja nappuse tõttu on raske sõbrustada, kuid sõprus on toredamais asju elus üldse. See, kes võib sõpradega oma rõõmu jagada ning loota nende toele, on palju õnnelikum kui uhke ja sõltumatu üksildane. Looge sõprus mõne kolleegiga, ärge katkestage sidemeid endiste klassikaaslastega, peamine - hoidke oma südamesõbrannat, kellele võib kõike usaldada. Kellel on selline sõbratar, hoiab elu kriisihetkedel psühholoogi pealt kokku.

* Informeeritus. Ärge peatuge teadmiste otsingul.Vaadake informatiivseid telesaateid, lugege sisukat ja kasulikku kirjandust, ahmige endasse seda, mida nägite internetis. On kindlaks tehtud, et laia silmaringiga inimesed kohanevad kergemini keskkonna tingimustega, elavad eriliste kaotusteta üle muutusi ning sattuvad kriisisituatsioonides vähem paanikasse.

* Suhtlemine koduloomadega. See pakub suurele osale inimestest uskumatut naudingut. Oma 'vähemate vendade' kõrval puhkab inimese hing, ta muutub lahkemaks ning rahulikumaks. Psühhofüsioloogid täheldavad nii lõdvestavat kui ka meditatsioonilist efekti, kui perenaine näiteks silitab kassi. Soetage ka teie endale see positiivsete emotsioonide allikas. Koduloom on tasuta psühhoterapeut (toit ei ole arve sees).

Gastronoomilised hõrgutised. Toit üldse, delikatessid ja hõrgutised aga eriti, on võimsaks naudinguallikaks igaühele meist, seetõttu pole keelatud oma meeleolu hea toidu abil tõsta. Ometi tuleks see kirg kontrolli all hoida ning mitte muuta söömist kultuseks.

* Seks. Küllap on teil meeles see rahuldustunne ning psüühiline tasakaal, mida tundsite hommikul pärast mõnusalt veedetud ööd. See on endorfiinide (hea tuju tekitajate) töö. Endorfiinid tekivad veres meeldivate armumängude käigus ning säilitavad hea tuju vähemalt ööpäevaks. Nii et ärge lükake armastuse rõõme paremate aegade ootuses edasi.

* Armastus. See on see, mis annab elule mõtte. Nüüd aga tuletage meelde, millal viimati ütlesite emale, lapsele või mehele: "Ma armastan sind." Ärge olge laisk ning ärge häbenege neid sõnu, ärge pidage neid teatraalseks, sobimatuks. Ümbritsege oma lähedasi armastuse auraga - ning te leiate ka ennast armastuse keskelt.

* Muusika. Küllap kõik on kuulnud kunagi tehtud katsetest, kuidas mitmesuguse muusika abil püüti kasvatada taimi. Nii mõjus ühtede heliloojate muusika taimedele kurnavalt, teised meloodiad aga, vastupidi, stimuleerisid taimerakkude jagunemisprotsesse: need kasvasid otsekui imeväel ning õitsesid lopsakalt. Leidke ka teie enda jaoks muusika, mis mõjub antidepressandina ning loob head meeleolu - see on ju nii lihtne.

* Hobid. Olgu see rulluisutamine, taldrikute maalimine või mis iganes. Peamine, et see tegevus viiks teie mõtted eemale probleemidelt ning pakuks rahuldust.

* Sport. Ostke basseini kuukaart, sõitke suvel jalgrattaga, talvel suusatage - ning te tunnete end nooremana, see tähendab, ka õnnelikumana.

* Muljed. On otse kohustuslik pakkuda oma vaimule mitmesuguseid muljeid, vastasel korral tekivad häired, mis sarnanevad üksikkongides istuvate kinnipeetavate psüühikahäiretega. Tuleb kindlasti reisida, käia teatris ja näitustel, vaadata uusi filme ning lugeda raamatuid, jne.

* Päike. Normaalseks enesetundeks vajab inimene päikesepaistet. Halb tuju meie laiuskraadil on tihti seotud päikesevalguse puudumisega, seetõttu tuleks valguspäev eredamaks muuta elektrivalguse abil, samuti püüda päikeselise päeva igat hetke: lüüa lahti kardinad, tormata välja. Minge päikesele järele ning see toob teid hea tuju juurde.

"Tühja edu sündroom"

See on veel üks naise töönarkomaaniaga seotud nähtus. See tekib edu väliste tunnuste olemasolu korral, kuid sisemise harmoonia ja õnnetunnetuse puudumisel. Kõlab küll paradoksaalselt, kuid kõige suurem hulk selle nähtusega tuttavaid naisi kuulub nende inimeste hulka, kellel on justkui kõik olemas - kuulsus, ühiskondlik positsioon, raha. Need on estraaditähed, tuntud näitlejad, sportlased, poliitilised liidrid.

Millega selle sündroomi teke siis seotud on? Kõik on väga lihtne. Püüeldes kõigest jõust ihaldatud eesmärgi poole, seab naine endale igat liiki tõkkeid ning kustutab endas palju tundeid. Ja lõpuks on soovitud edu käes. Kuid peaaegu sellega samal ajal kerkib rõõmu tumestav küsimus: kas pingutused ning kaotused on ikka tasakaalus?

Tasu raha ja ametikoha näol kahvatub üksindustunde ning üldise rahulolematuse ees. Milleks see kõik, kui edu tagaajamisel kaugenes 'võitja' oma lähedastest, kadunud on sõbratarid, vastamata armastus. Miks just nüüd, kus tal on kõik, on ta üksik ning mitte keegi ei armasta teda. Kuidas siis nii: nüüd, kus ta tahab ning võib last kasvatada, ei suuda ta enam sünnitada?

Mida kirjutab iga tüdruk oma saatuse 'stsenaariumisse'? Kasvan suureks, lõpetan kooli, õpin arstiks (õpetajaks, juristiks), lähen mehele, sünnitan kaks last. Umbes nii. Tema plaanidesse kuulub perspektiiv kõikides elusfäärides: isiklikus, perekondlikus ning sotsiaalses. Ja kuidas ta saatus ka ei kujuneks, tahab iga naine kas või alateadlikult tingimata olla armastatu ja armastaja, tunda emarõõme. Surudes endas alla eluinstinkte saavutamaks 'edu', on tegelikult võimatu õnnelikuks saada.

Allikas: Delfi

Artiklite otsing