AvalehtKarjääriabi Artiklite arhiiv Mida teha, kui ülemus..
 

Mida teha, kui ülemus..

Olgu olukord milline tahes - kui ülemusel pole õigus, peate tegema kiiresti rea hinnanguid.

Teil on kohtumine paljulubava kliendiga. Teie firma tulevik sõltub sellest, kas see klient otsustab osta. Teie ülemus on pigis ja Te saate aru, et ta on midagi valesti öelnud. Kapitaalselt valesti. Piisavalt valesti, et tehingule pomm alla panna. Mida Te teete?

Ülemuse vigadega tegelemine on üks raskemaid olukordi, millega Te oma karjääri jooksul kokku puutute. See on dilemma, mis on täis emotsioone ja mida valitseb ego. Lõppude lõpuks on tegemist inimesega, kes otsustab, kui palju Te palka saate ja kas Teil on oodata ametikõrgendust. Kohelge nende vigu osavalt ja Teie ülemus hindab fakti, et Te tema tagalat kindlustate. Ent kohelge vaid ülemuse vigu valesti, ning võite kaotada palju - võib-olla isegi oma töö.

Mida siis teha? Vanemtehnoloog Tom, kes kuulis, et tema tegevdirektor tegi koosolekul vea, leidis, et tema ainsaks võimaluseks on "sekkuda agressiivselt" ülemuse eksisammu. Aeg oli oluline ning kasuks tuli asjaolu, et viga puudutas Tomi välja töötatud tehnoloogiat. Tom sekkus kiiresti ja viisakalt, sõnastades ülemuse väära väite ümber, kasutades teatud määral samu väljendeid nii, et idee muutus tehniliselt korrektseks. See taktika aitas tegevdirektoril oma eksisammu varjata ning tegi kliendile täpselt selgeks, milleks antud tehnoloogia on suuteline. Tomi kasuks tuli ka tema algse Interneti firma ärikultuuri olemus - struktuur on paindlik, tehnoloogia on keeruline, seega töötavad kõik meeskonnana ja tegevdirektor hindab püstipäi käitumist.

Olgu olukord milline tahes, kui ülemusel ole õigus, peate tegema kiiresti rea hinnanguid.

Esmalt peate hindama vea olemust. Kas tegemist on suure veaga, mis vajab kohest parandamist, või on see vaid Teie jaoks häiriv? Kui ülemus ütleb midagi, millega Te pole nõus, kas Te sooviksite selle nimel lahingusse astuda? Kas see on väärt Teie aega, mainet ja võib-olla isegi karjääri?

Samuti peate hindama, milline on Teie positsioon firma ametiredelil. Kas Teil on spetsialisti kogemused (nagu Tomil), mis muudavad Teie panuse väärtuslikuks? Kas Te olete organisatsioonis end meeskonnaliikmena tõestanud? Kas Te võite rääkida ülemusega vabalt ja avatult?

Seejärel peate otsustama, kas viga tuleb parandada kõigi ees (nagu Tom tegi), või nelja silma all. Arvestage, et vaid vähestele meeldib vabandada. Te peate otsustama, kas tähelepanu juhtimine ülemuse veale või eksisammule teiste ees paneb Teie ülemuse ebamugavasse olukorda või mitte. Kas sellest on ikka kasu - või on see lihtsalt vältimatu?

Üheks efektiivseks taktikaks on kõneleda ülemusega eraviisiliselt ja töötada läbi tema otsuse võimalikud ümbertõlgendused. Ärge öelge, et Teie ülemusel on või ei ole õigus, vaid pakkuge välja alternatiivsed teemakäsitluse viisid. See annab Teile võimaluse pakkuda end välja ülemust abistama ilma, et ta tunnetaks ähvardust.

Halvim, mida võite teha, on rääkida veast oma kolleegidega, puhudes lõkkele klatshi ja õõnestades ülemuse jalgealust omapoolse seisukohaga otsusest. Pole kahtlust, et selline jutt käib läbi kogu organisatsioonist, jõuab tagasi ülemuseni ning kahjustab Teie mainet ja edu organisatsioonis.

Lõpuks kasutage oma intuitsiooni. Kui ülemust on vallanud egotsentriline suurushullustus, ei maksa ilmselt Teda avalikkuse ees korrigeerida. Võib juhtuda, et isegi nelja silma all pole see võimalik. Sellisel juhul on parim lahendus leida uus ülemus, kes soovib vigu tunnistada ja edasi liikuda.

Artiklite otsing