Bussijuht

BUSSIJUHT

Töö iseloom

Bussijuhid transpordivad iga päev tuhandeid inimesi ühest sihtpunktist teise. Täpse ajagraafiku ja marsruudi järgi sõitvad bussid on kindlaks alternatiiviks autole ja teistele transpordivahenditele. Enne liinile asumist käivad bussijuhid läbi dispetšeri juurest, kust nad saavad teekonnalehe ja tehnilise dokumentatsiooni. Bussijuhi kohustuseks on üle vaadata, et pidurid, rehvid, tuled, ohutusvahendid oleksid korras ja buss tangitud. Bussijuhid võtavad inimesi peale peatustes või bussijaamades, mõnel pool ka juhupeatustest. Juhid koguvad piletiraha ja väljastavad pileti, vastavad küsimustele marsruudi, ajagraafiku ja peatuste kohta. Bussijuht ei saa minna kaasa üldise liiklusvooluga, vaid peab täpselt jälgima sõidugraafikut. Kui liiklus on tihe, tuleb püüda püsida graafikus, seadmata samal ajal ohtu liiklusturvalisust. Vähese liikluse korral tuleb hoiduda kiirustamast. Peatustes peab olema tähelepanelik, et keegi ukse vahele või rataste alla ei jääks. Sõidu ajal peab bussijuht hoiduma järskudest pidurdustest ja kiirendustest, kui see ei ole vältimatult vajalik õnnetuse ärahoidmiseks. Marsruudid varieeruvad. Linnaliini- või linnalähedased bussid peavad läbima sama ringi mitu korda päevas. Linnadevahelised bussijuhid teevad tavaliselt ühe otsa sihtkohta ja tagasi, lähematesse linnadesse rohkem. Bussijuhid, kes täidavad ühekordset tellimust, võtavad peale grupi ja viivad selle soovitud sihtpunkti ning tavaliselt toovad tagasi ka, tehes reisijate soovil vahepeatusi. Kui sellised reisid kestavad rahkem kui ühe päeva, puhkavad bussijuhid majutuspaikades või bussis. Rahvusvahelistel liinidel sõitvad bussijuhid peavad ootama pikki tunde piiriületuspunktides ja on kodust eemal isegi nädalaid. Bussijuhid peavad päeva lõpus arvutama kokku läbisõidetud kilomeetrid ja müüdud piletid ning nende eest laekunud tasu. Vajadusel peavad bussijuhid oskama täita aruandeid rikete ning õnnetusjuhtumite kohta.

Töötingimused

Bussijuhi töö ei ole füüsiliselt raske, kuid tihe liiklus ja reisijate teenindamine võib olla stressitekitav ja väsitav. Paljude bussijuhtide enesetunnet tõstab teadmine, et nende kanda on suur vastutus bussi ja reisijate eest. Kaugsõidubussijuhtidel on võimalus sõita paljudel tundmatutel teedel ning kogeda erinevaid liiklusolusid. Bussijuhid peavad töötama ka öötundidel, pühadel ja nädalavahetustel. Busside sõidugraafikud kaugematesse sihtkohtadesse reisijate vedamiseks on sõltuvad aastaajast. Suvel on reisimist rohkem. Vahel võib töögraafik kujuneda ka nii, et tuleb sõita hommikupoolikul mitu tundi, siis on vaba aeg, ja õhtupoolikul jälle mitu tundi.

Vajalikud teadmised, oskused ja iseloomuomadused

Bussijuhil peab olema vastava kategooria juhiluba. Tööandja võib nõuda lisatingimusi, näiteks vanust üle 21 eluaasta või bussi juhistaazi vähemalt kaks aastat. Tavaliselt saavad suuremate kogemustega bussijuhid tööks paremad ja uuemad bussid. Bussijuhte koolitatakse esialgu teoorias, sõiduoskusi lihvitakse alguses platsil manöövreid õpetades, siis asutakse ilma reisijateta bussi rooli ning enne iseseisva töö alustamist sõidetakse liinil koos juhendajaga. Bussijuhtidel peab olema hea tervis, mis tähendab head nägemist, kas siis prillidega või ilma, ja head kuulmist.

Artiklite otsing