BUSSIJUHT
Töö iseloom
Bussijuhid transpordivad iga päev
tuhandeid inimesi ühest sihtpunktist teise. Täpse ajagraafiku ja marsruudi järgi
sõitvad bussid on kindlaks alternatiiviks autole ja teistele transpordivahenditele. Enne
liinile asumist käivad bussijuhid läbi dispeteri juurest, kust nad saavad
teekonnalehe ja tehnilise dokumentatsiooni. Bussijuhi kohustuseks on üle vaadata, et
pidurid, rehvid, tuled, ohutusvahendid oleksid korras ja buss tangitud. Bussijuhid
võtavad inimesi peale peatustes või bussijaamades, mõnel pool ka juhupeatustest. Juhid
koguvad piletiraha ja väljastavad pileti, vastavad küsimustele marsruudi, ajagraafiku ja
peatuste kohta. Bussijuht ei saa minna kaasa üldise liiklusvooluga, vaid peab täpselt
jälgima sõidugraafikut. Kui liiklus on tihe, tuleb püüda püsida graafikus, seadmata
samal ajal ohtu liiklusturvalisust. Vähese liikluse korral tuleb hoiduda kiirustamast.
Peatustes peab olema tähelepanelik, et keegi ukse vahele või rataste alla ei jääks.
Sõidu ajal peab bussijuht hoiduma järskudest pidurdustest ja kiirendustest, kui see ei
ole vältimatult vajalik õnnetuse ärahoidmiseks. Marsruudid varieeruvad. Linnaliini-
või linnalähedased bussid peavad läbima sama ringi mitu korda päevas. Linnadevahelised
bussijuhid teevad tavaliselt ühe otsa sihtkohta ja tagasi, lähematesse linnadesse
rohkem. Bussijuhid, kes täidavad ühekordset tellimust, võtavad peale grupi ja viivad
selle soovitud sihtpunkti ning tavaliselt toovad tagasi ka, tehes reisijate soovil
vahepeatusi. Kui sellised reisid kestavad rahkem kui ühe päeva, puhkavad bussijuhid
majutuspaikades või bussis. Rahvusvahelistel liinidel sõitvad bussijuhid peavad ootama
pikki tunde piiriületuspunktides ja on kodust eemal isegi nädalaid. Bussijuhid peavad
päeva lõpus arvutama kokku läbisõidetud kilomeetrid ja müüdud piletid ning nende
eest laekunud tasu. Vajadusel peavad bussijuhid oskama täita aruandeid rikete ning
õnnetusjuhtumite kohta.
Töötingimused
Bussijuhi töö ei ole füüsiliselt
raske, kuid tihe liiklus ja reisijate teenindamine võib olla stressitekitav ja väsitav.
Paljude bussijuhtide enesetunnet tõstab teadmine, et nende kanda on suur vastutus bussi
ja reisijate eest. Kaugsõidubussijuhtidel on võimalus sõita paljudel tundmatutel teedel
ning kogeda erinevaid liiklusolusid. Bussijuhid peavad töötama ka öötundidel, pühadel
ja nädalavahetustel. Busside sõidugraafikud kaugematesse sihtkohtadesse reisijate
vedamiseks on sõltuvad aastaajast. Suvel on reisimist rohkem. Vahel võib töögraafik
kujuneda ka nii, et tuleb sõita hommikupoolikul mitu tundi, siis on vaba aeg, ja
õhtupoolikul jälle mitu tundi.
Vajalikud teadmised, oskused ja iseloomuomadused
Bussijuhil peab olema vastava kategooria juhiluba. Tööandja võib nõuda lisatingimusi, näiteks vanust üle 21 eluaasta või bussi juhistaazi vähemalt kaks aastat. Tavaliselt saavad suuremate kogemustega bussijuhid tööks paremad ja uuemad bussid. Bussijuhte koolitatakse esialgu teoorias, sõiduoskusi lihvitakse alguses platsil manöövreid õpetades, siis asutakse ilma reisijateta bussi rooli ning enne iseseisva töö alustamist sõidetakse liinil koos juhendajaga. Bussijuhtidel peab olema hea tervis, mis tähendab head nägemist, kas siis prillidega või ilma, ja head kuulmist.