AUTOMEHHAANIK
Töö iseloom
Automehhaanikute olemasolu meenub
tavaliselt alles siis, kui olete oma autoga kõige ebasobivamal ja kiiremal ajal mingi
rikke tõttu tee äärde toppama jäänud. Veoautode ja diiselmootoriga sõidukite
remondiks on eraldi töökojad. Hea automehhaanik leiab kiiresti üles vea ja teab, kuidas
seda on võimalik kõrvaldada. Kui klient toob auto töökotta, püüab automehhaanik
esmalt teada saada, millised on kaebused. Autojuhid ise ei pruugi aga autoasjandusega
eriti hästi kursis olla ja seepärast ütlevad autoasjatundjad, et klientide autodel on
vaid kaks viga - "koliseb" ja "ei käivitu". Seejärel selgitab
mehhaanik vea oletatava asukoha välja ja ütleb kliendile, kui palju remont aega võtab
ja mis see maksma läheb. Juhul kui klienti esitatud tingimused rahuldavad, jääb auto
töökotta oma järge ootama. Enne remondi algust viiakse läbi diagnostika,
kontrollitakse mootorit, pidureid ja jõuülekannet. Remondi käigus parandab
automehhaanik ära remontivajavad osad, vajadusel asendab kulunud või katkised osad
uutega. Kallimate varuosade puhul konsulteerib automehhaanik enne varuosa tellimist
omanikuga ja omaniku nõusolekul asendab vana uuega. Automehhaaniku töökohustuste hulka
kuulub ka vajalike varuosade tellimine laost või tehasest. Talvisteks töödeks on
talverehvide vahetus, sügisel tuleb asendada kojamehi ja kevadel kipuvad summutajad ära
kukkuma. Rutiinse kontrolli ja tehnohoolduse käigus kontrollib automehhaanik mootoriõli,
mootori üldist seisukorda, seadistab tulesid ja kontrollib pidureid, vajadusel teeb ta
profülaktilist remonti, et ennetada osade läbikulumist ja õnnetusi. Kui automehhaanikul
on olemas tehnilise ülevaatuse litsents, viib ta läbi tehnilisi ülevaatusi ja annab
välja vastavaid sertifikaate.
Töötingimused
Automehhaaniku tööpäev kestab kella
8.00-16.30, aeg-ajalt tuleb ette ületunnitööd ja kiirtellimuste täitmist, mis nõuavad
töötamist ka nädalavahetustel. Töötingimused on olenevalt konkreetsest töökojast
varieeruvad. Automehhaaniku tööd ei saa pidada väga puhtaks, sest pidevalt tuleb kokku
puutuda õlide, määretega, pori ja muu mustusega. Vanemates töökodades tuleb
automehhaanikul veeta suur osa oma tööajast auto all kanalis, kus on must ja õline ning
pesemisvõimalused jätavad soovida. Moodsamad töökojad on ruumikad ja
hästivalgustatud, hea ventilatsiooni ja pesemisvõimalustega, enam ei pea ronima ka
kanalisse, vaid auto tõstetakse üles. Füüsiline koormus tuleneb vajadusest tõsta
mitmesuguseid raskusi ja töötada püstijalu käed üleval, sest auto on kõrgel.
Ebamugavas asendis tuleb olla raskesti ligipääsetavate autoosade remontimisel.
Nuputamist pakuvad raskesti diagnoositavad rikked ja leidlikkust nõudvad remonditööd.
Vajalikud teadmised, oskused ja iseloomuomadused
Automehhaanikuks saab õppida kutsekoolis põhikooli ja keskkooli baasil. Automehhaanik peab väga hästi tundma tehnikat ja auto ehitust, vajalikud on tehniline taip ja käteosavus. Iseloomult võiks automehhaanik olla rahulik ja järjekindel. Rutiinsete remonditööde läbiviimine nõuab süvenemisoskust ja püsivust.