2023-08-23 14:48:55

Alluvad vajavad kiitust!

16.06.2016
Sageli koonerdavad juhid oma alluvate kiitmisega; kui kõik on hästi, on see loomulik, rääkida tuleb ju ainult probleemidest.

Meil on suur puudus positiivsest lähenemisest. Arvan, et üht-teist oleks meil üle võtta ameeriklastelt. Olles ka ise Ameerika firmas tööl, tunnen seda sageli. Ameeriklased teevad oma töötajatele väga tugevat pressingut just positiivset rõhutades: te olete tublid, ainult koos suudame parimat. Nii pannakse inimesed firma heaks tööle, teadvustades neile jõuliselt, et nad on parimad ja vajalikud firmale.

See innustab ja motiveerib inimesi nii vastutust võtma kui ka pidevalt arenema. Loomulikult kaasnevad tunnustamisega väga kõrged nõudmised.

Põhjamaine karm suhtlemisviis justkui eeldaks, et inimesi ei tunnustata. Töötajad aga ootavad tagasisidet, tunnustust tehtud töö eest, tähelepanu. Igale inimesele meeldib, kui tema häid tegusid märgatakse ja kiidetakse.

Põhiprobleem on inimeste motivatsioon, kommunikatsioon ei toimi, info ei liigu. Oskuste taha takerdub asi harvem.

Küsimus on pigem inimese tunnustamises. Alati antakse edasi negatiivseid emotsioone selle kohta, mis ei läinud hästi. Juhid unustavad ära, et isegi mõnerealine tunnustav meil võib alluvaid tööle innustada.

Loomulikult peaks lisatööga kaasnema ka lisaraha, kuid kompensatsioonipakett on laiem. Alati ei ole määrav ka raha, mis pangaarvele tiksub. Ideaalis on see küll kaasnev tingimus.

Sageli öeldakse, et näidaku enne tulemusi, siis hakkame tunnustama.

See on äärmuslik lähenemine, sest tulemus tuleb just siis, kui inimene on positiivselt meelestatud ja tahab oma tööd hästi teha, olgu ta tippjuht, spetsialist või lihttööline.

Suhtlemine, tunnustamine ja tagasiside on väga tähtsad. Inimesed teevad tihti ära suure töö, nad ei saa aga kunagi teada, kas see kuhugi ka jõuab.

Inimesi motiveerivad väga lihtsad asjad. Hea juht suudab filtreerida, mida tasub alluvatele edasi öelda, mida mitte.

Ka omanikele peab tippjuht suutma välja käia vastuväited ja oskama selgitada, kui temalt nõutakse ebareaalseid asju.

Tiina Koik-Keskküla
majandus@postimees.ee

Autor on personaliotsingufirma Heidrick & Struggles Eesti tegevjuht